Аграрна Економіка 2023 Т. 16 № 1-2: 69-80

БІЗНЕС-МОДЕЛЮВАННЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ГУРТОВОГО РИНКУ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОЇ ПРОДУКЦІЇ

В. Крупа, к. е. н., доцент
ORCID ID: 0000-0001-8658-7735
Львівський національний університет природокористування

https://doi.org/10.31734/agrarecon2023.01-02.069

АНОТАЦІЯ

Розкрито суть і значення бізнес-моделей як інструменту коригування ринкових стратегій підприємств. Визначено, що у стратегічному управлінні бізнес-модель виконує роль єднальної ланки між факторами внутрішнього і зовнішнього середовища діяльності підприємства. Вона описує механізм функціонування певного бізнесу, що охоплює процеси залучення ресурсів, бізнес-партнерів, створення ціннісної пропозиції, просування продукту на ринок, налагодження взаємодії з різними клієнтськими групами. Із використанням шаблону Business Model Canvas описано сучасну бізнес-модель гуртового ринку сільськогосподарської продукції «Шувар». Установлено, що вона характерна розгорнутою ціннісною пропозицією, широким колом партнерів і клієнтів, диверсифікацією відносин із клієнтами та розвинутими каналами комунікації й загалом забезпечує ефективну господарську діяльність підприємства на регіональному ринку продовольства. У бізнес-моделі ринку «Шувар» поєднано два основні формати – B2B і B2C. Основу ціннісної пропозиції бізнес-моделі ринку «Шувар» визначає широкий спектр послуг, організація надання яких здійснюється за європейськими стандартами торгівлі та сервісу. З використанням соціологічного методу проаналізовано окремі функціональні переваги бізнес-моделі ринку, чинники лояльності клієнтів. Також з’ясовано думки клієнтів ринку щодо напрямів поліпшення організації його діяльності. Стратегічною метою розвитку ринку «Шувар» є перехід на повноцінний гуртово-посередницький формат діяльності (B2B), що відповідає європейським принципам організації гуртової торгівлі продовольством. Основними напрямами вдосконалення бізнес-моделі гуртового продовольчого ринку визначено: збільшення частки гуртових операцій, поліпшення комунікацій та розширення співпраці з основними групами клієнтів, організацію аукціонних торгів продовольством, інтеграцію та кооперацію з агровиробниками та торговими структурами, реалізацію інноваційної стратегії розвитку, формування власної мережі локальних гуртових ринків.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

бізнес-модель, гуртова торгівля, гуртовий ринок сільськогосподарської продукції, стратегічне управління

ПОВНИЙ ТЕКСТ

ПОСИЛАННЯ

  1. Грецька, Н. А., 2013. Розбудова та функціонування оптових ринків сільськогосподарської продукції в Україні. Економіка АПК, 11, с. 50–56.
  2. Доманська, Н. А., 2017. Оптові ринки сільськогосподарської продукції як форми підприємницької діяльності та їх організаційно-правові форми та моделі. Науковий вісник ЛНУВМБ імені С.З. Ґжицького, 81, с. 88–92.
  3. Касич, А. О. та Рафальська, І. В., 2019. Бізнес-моделі сучасних підприємств: поняття, види, зарубіжний досвід. Причорноморські економічні студії, 37, с. 86–92.
  4. Ковальська, Л. та Речун, О., 2018. Бізнес-модель стратегічного розвитку підприємства: сутнісна характеристика та методика оцінки. Економічний форум, 4, с. 169–176.
  5. Кривов’язюк, І. В. та Рошкевич, В. Ф., 2013. Бізнес-моделювання як основа функціонування та майбутнього розвитку підприємства. Економіка та держава, 11, с. 23–28.
  6. Про оптові ринки сільськогосподарської продукції: Закон України від 25 червня 2009 р. № 1561-VI, 2009 [online] Доступно: http://zakon1.rada.gov.ua [Дата звернення 25 квітня 2023].
  7. Прохорова, В. В., 2020. Бізнес-моделі як інструмент коригування стратегічних позицій підприємств на конкурентних ринках. Проблеми економіки, 2 (44), с. 274–280.
  8. Ринок сільськогосподарської продукції «Шувар», 2023 [online] Доступно: https://shuvar.com [Дата звернення 28 квітня 2023].
  9. Саламін, О. С., 2014. Формування і розвиток оптових ринків сільськогосподарської продукції. Науковий вісник Львівського національного університету ветеринарної медицини та біотехнологій ім. Ґжицького, 16, 1(2), с. 115–122.
  10. Шубравська, О. В. та Ринденко, Н. А., 2012. Оптові ринки сільськогосподарської продукції: європейський досвід та українські перспективи. Економіка України, 8, с. 77–85.
  11. Шульський, М. Г. та Войтович, З. С., 2014. Актуальні проблеми розвитку оптових ринків сільськогосподарської продукції в Україні. Науковий вісник ЛНУВМБ імені С. З. Ґжицького, 16 (58), с. 282–287.
  12. BakerTilly, 2021. Що таке бізнес-модель і навіщо вона потрібна [online] Доступно: http://surl.li/hejqf. [Дата звернення 27 квітня 2023].
  13. Hubeni, Y., Krupa, V., Krupa, O. and Raiter, N., 2020. Globalization and Local Determinants of HORECA Customers Market Behavior in the Wholesale Food Market. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 20(35) (1), p. 25–39.
  14. Osterwalder, А. and Yves P., 2010. Business Model Generation. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  15. Zott, C. and Amit, R., 2010. Business Model Design: An Activity System Perspective. Long Range Planning, 43 (2/3), p. 216–226.